Varaa aika Ota yhteyttä Varaa aika 08 333 440

Arkisin 8.00-19.30 (pe -16.30)
08 333 440

Varaa aika

Valitse toimipiste

Ole hyvä ja valitse toimipiste johon haluat varata ajan

Asiakkaan ääni: holterointi.fi


Kirkkonummella Veikkolan terveysasemalla tehdään tiivistä yhteistyötä pienessä tiimissä.


(Kuvassa vasemmalla sairaanhoitaja Mia Hiltunen ja oikealla Jenni Salo.)

Jenni Salo toimi alunperin optikkona, mutta päätyi sitten opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja valmistui vuonna 2017. Perheenlisäyksen myötä päivätyö terveyskeskuksessa alkoi tuntua houkuttelevalta ratkaisulta. Perheen muuttaessa Lohjalle, valikoitui tuoreen sairaanhoitajan toimipaikaksi Kirkkonummen pohjoinen taajama-alue Veikkola, johon hän tälläkin viikolla kulkee päivittäin autolla pitämään akuuttivastaanottoa kolmen muun hoitajan ja lääkäreiden kanssa.

Holter-rekisteröintejä hän teki jo opiskeluaikana ensin sisätautien harjoittelujaksolla Kirkkonummen terveyskeskuksessa ja sen jälkeen syventävässä harjoittelussa Helsingin Sydänsairaalassa. Nykyisessä työssään hän toimii akuuttivastaanotolla, avustaa lääkäreitä toimenpiteissä ja tekee myös kiireetöntä vastaanottoa ja puhelinarviointeja.

"Veikkolan tiimi on pieni. Pienessä paikassa on se etu, että voi tehdä hyvinkin tiivistä tiimityötä", Salo kertoo. On myös potilaan etu, että kiirettömille lääkärin vastaanotoille Veikkolassa pääsee helposti, jopa samana aamuna kun soittaa. "Veikkolan terveyskeskuksen alueella asuu paljon työssäkäyviä perheellisiä ihmisiä, joten heidän työterveyspalveluiden käyttö vähentää painetta terveyskeskuksessa.", Salo pohtii. Tämä vapauttaa voimavaroja palvella paremmin esimerkiksi vanhempia ihmisiä, paikallisia, jotka ovat asuneet alueella pitkään ja kulkevat vastaanotolle Veikkolan taajama-alueen laidoilta.

Holterointi.fi -palvelun käytöstä on jo tullut sujuva osa arkea Veikkolassa: "Tämä on ollut nopea oppia ja on kätevää, kun vastaukset ovat tulleet nopeasti. Lisäksi on ollut helppoa ja selkeää siirtää koneelle potilaan merkinnät", Salo toteaa. "Verkkopalvelua on ollut luonteva käyttää, sitä on jo tottunut että kaikki on sähköisesti", hän jatkaa. Itse holterlaitekin on tuntunut hyvältä käytössä, sekä koonsa että toimintojensa puolesta: "Se on hyvin pieni, laitteelle ei tarvitse enää erillistä kantopussia, eikä se ota liikkeestä häiriötä, joka on parannus aiempiin laitteisiin verrattuna."

Rutiini tekemiseen on löytynyt nopeasti. Potilaalle varataan 30 min. aika perustietojen ja ohjeistuksen läpikäyntiin vastaanotolla ja tämä on toiminut. "Vain päiväkirjan täyttö tuntuu olevan potilailla se kohta, jossa on haasteita kun merkinnät jää kaikesta ohjeistuksesta huolimatta monesti tekemättä. Mutta lausunnot niistä kuitenkin on saatu ja kiireelliset hyvinkin nopeasti", Salo kertoo.

Hoitotyössä Salolle on ollut tärkeää luoda itselleen rutiini, perustella itselleen, miksi tekee niin kuin tekee päivittäistä työtään. Hän haluaa löytää työtavan, jossa ohjeistukset ja muistutukset potilaille pysyvät aina samassa linjassa, jotta hoito on aina tasalaatuista. "Kun opiskelija tulee meille harjoitteluun ja kysyy miksi teen noin tai näin, on minulla oltava valmiiksi kirkkaana ajatus omasta tekemisestä. Oman tekemisen tulee perustua johonkin, minkä on jo itselleen kirkastanut että siitä on hyötyä. Pitää pystyä osoittamaan, että esimerkiksi juuri kokemuksen kautta on helpompaa tehdä juuri niin kuin tekee, tai että tekeminen perustuu vahvasti tutkittuun tietoon."

Koska on niin monta tapaa tehdä kuin on hoitajaakin, Salo toivoo että hoitajat voisivat keskenään jakaa tietoa käytännön työstä. Esimerkkeinä hän mainitsee potilaiden sydänoireet, akuuttivastaanotolla toimimisen, erilaiset toimintatavat potilaiden kanssa ja ihan perusasioiden kertaamisen, että opittu tieto pysyy aktiivisessa käytössä.

Mistä hän itse haluaisi asiakaskirjeestä lukea? "Haluaisin että tietoa kulkisi eteenpäin hoitajien tarinoiden muodossa", Salo toivoo.

Senpä takia me Oulun Sydänkeskuksella haluammekin kutsua sinut, lukijamme, kertomaan omasta arjestasi meille. Voit laittaa meille sähköpostilla oman tarinasi tai yhteydenottopyynnön osoitteeseen pipsa.korkeaoja@oulunsydankeskus.fi